menu
Termin pobytu
21
lis 24‘
22
lis 24‘

Standardy Ochrony Małoletnich Sprawdź jakie procedury stosujemy, aby zadbać o bezpieczeństwo dzieci.

  1. Strona główna
  2. Hotel
  3. Standardy Ochrony Małoletnich
czytaj więcej
Żubr
Las

Standardy Ochrony Małoletnich w Hotelu Żubrówka****

Mając na uwadze obowiązek prawny, wynikający z zapisów ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. 2016 poz. 862), uznając istotna rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci Hotel Żubrówka**** przyjmuje do stosowania niniejszy dokument.

Standardy Ochrony Małoletnich (dalej „SOM”) stanowią zbiór zasad i procedur, stosowanych w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w Hotelu Żubrówka****, dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom, z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Słowniczek

  1. Dziecko/małoletni – każda osoba, która nie ukończyła 18 roku życia
  2. Opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy dziecka: rodzic, rodzic zastępczy, opiekun, opiekun tymczasowy.
  3. Obca osoba dorosła – każda osoba dorosła, powyżej 18 roku życia, która nie jest opiekunem dziecka.
  4. Pracownik to osoba zatrudniona na umowę o pracę lub świadcząca pracę na podstawie zbliżonej umowy a także stażysta lub praktykant.
  5. Osoba zatrudniony do pracy z dziećmi to każda osoba wykonująca zadania związane z wypoczynkiem, uprawianiem sportu, realizacją innych zainteresowań przez dzieci lub opieką nad nimi.
  6. Przedsiębiorca – podmiot zarządzający Hotelem Żubrówka**** , odpowiedzialny za właściwe funkcjonowanie obiektu pod względem formalnym.
  7. Krzywdzenie dziecka – zachowanie, które może stanowić popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka, które nie spełniają znamion przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego zagrożenie dobra dziecka, każde działanie/zaniechanie, które naruszają prawa, swobody i dobra osobiste dziecka.
  8. Formy przemocy wobec dziecka:
  • Przemoc fizyczna to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej krzywdy fizycznej lub jest nią potencjalnie zagrożone, zarówno w wyniku działania lub zaniechania;
  • Przemoc psychiczna to nie fizyczna, szkodliwa interakcja obejmująca zarówno działania, jaki i zaniechania;
  • Wykorzystywanie seksualne dziecka to włącznie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami obyczajowymi. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a dzieckiem, jeżeli te osoby pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Wykorzystanie seksualne może przyjąć również formę wyzyskiwania seksualnego, czyli wykorzystania seksualnego w celu, ale nie wyłącznie, czerpania zysków finansowych, społecznych lub politycznych.
  1. Przestępstwo na szkodę dziecka to wszystkie przestępstwa, które mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom.

Rozdział I

Pracownicy Hotelu Żubrówka****

  1. Hotel Żubrówka**** zobowiązuje się edukować swoich pracowników na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów reagowania na takie sytuacje.
  2. Każdy pracownik, przed dopuszczeniem do pracy jest zapoznawany i zobowiązany do przestrzegania z SOM, co zostaje przez niego potwierdzone złożeniem oświadczenia.
  3. Osoby zatrudnione do pracy z dziećmi:
  • podlegają dodatkowym szkoleniom, co zostaje udokumentowane przez pracodawcę;
  • przed podjęciem zatrudnienia podlegają sprawdzeniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym;
  • Przed podjęciem zatrudnienia dostarczają informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziałach XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego;
  • Przed podjęciem zatrudnienia składają oświadczenie o państwach zamieszkiwania innych niż Rzeczpospolita Polska w ciągu ostatnich 20 lat. Jeżeli z oświadczenia wynika fakt takiego zamieszkiwania pracownik przedkłada również informację z rejestru karnego wskazanego państwa. Powyższy obowiązek dotyczy również osób posiadających obywatelstwo inne niż polskie. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji, wówczas osoba zatrudniona do pracy z dziećmi składa oświadczenie o tym fakcie.

Oświadczenia są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej i zawierają zapis: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia;

  • W przypadku korzystania z usług podmiotów zewnętrznych Hotel Żubrówka**** zawiera w umowie z tym podmiotem stosowny zapis, który umożliwi egzekwowanie przez Hotel Żubrówka**** odpowiedniego standardu w zakresie sprawdzania pracowników przez tenże podmiot pod kątem ich bezpieczeństwa dla dzieci.
  1. Lista stanowisk osób zatrudnionych do pracy z dziećmi w Hotelu Żubrówka****:
  • Animatorzy, opiekunowie;
  • Ratownicy na strefie basenowej;
  • Pracownicy strefy spa;
  • Opiekunowie praktyk.

Zakres kompetencji i odpowiedzialności osób wyznaczonych do wdrażania Standardów Ochrony Małoletnich w Hotel Żubrówka****

  1. Nadzór nad stosowaniem SOM prowadzi Przedsiębiorca
  2. Przedsiębiorca powołuje Koordynatora ds. SOM (dalej  „Koordynator”), który jest odpowiedzialny za:
  • Zapoznanie pracowników z treścią SOM;
  • Monitorowanie stosowania SOM;
  • Organizuje i dokumentuje proces edukacji pracowników w zakresie rozpoznawania symptomów, że przebywające w obiekcie dziecko może być krzywdzone oraz sposobów reagowania na takie sytuacje;
  • Opisuje każdą interwencję lub zgłoszone zdarzenie związane z krzywdzeniem dziecka na terenie Hotelu Żubrówka**** w rejestrze interwencji;
  • W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa, jest odpowiedzialny za prowadzenie procedury oraz za zabezpieczenie dowodów, w tym nagrań z monitoringu i przekazanie ich na wniosek służb;
  • Jest odpowiedzialny za monitorowanie i aktualizację SOM oraz ich dostępność;
  1. Dane koordynatora są dostępne dla wszystkich Pracowników i Gości Hotelu Żubrówka****.

Zasady bezpiecznych relacji pracownik - dziecko

  1. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników mających kontakt z dziećmi, znajdującymi się na terenie Hotelu Żubrówka****, jest traktowanie dzieci z szacunkiem i uwzględnianie jego godności i potrzeb.
  2. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników i inne osoby dorosłe wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
  3. Zachowania i praktyki oczekiwane od pracowników:
  • Słuchaj uważnie dziecka i udzielaj mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji;
  • Zapewnij dziecko, że jeśli czuje się niekomfortowo z jakąś sytuacją może o tym powiedzieć Tobie lub innej wskazanej osobie i uzyskać pomoc;
  • Poinformuj dziecko, gdzie w Hotelu Żubrówka****, znajdują się Standardy Ochrony Małoletnich w wersji dla niego zrozumiałej. Zapewnij, że jeśli będzie miało pytania może się zgłosić do Ciebie lub innej wyznaczonej osoby;
  • Przestrzegaj równego traktowania dzieci;
  • Jeśli widzisz dzieci pozostawione bez opieki, a sytuacja może wskazywać na zagrożenie ich bezpieczeństwa, podejmij działania, aby odnaleźć Opiekuna dziecka.
  1. Zachowania i praktyki niedopuszczalne ze strony pracowników w stosunku do dzieci:
  • Nie wolno Ci krzyczeć, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka;
  • Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka, chyba, że występuje zagrożenie zdrowia lub życia dziecka;
  • Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu nieodpowiednich propozycji. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę;
  • Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka w celach prywatnych ani służbowych (nagrywanie, fotografowanie) bez zgody opiekunów dziecka i zgody samego dziecka. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, wtedy zgoda opiekuna dziecka nie jest wymagana;
  • Nie wolno Ci nawiązywać kontaktu z dzieckiem poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych) ani spotykać się dzieckiem poza miejscem pracy;
  • Nie wolno Ci proponować dziecku alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji;
  • Nigdy nie dotykaj dziecka, jeśli ono tego nie chce ani w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną w obiekcie za wdrażanie i monitorowanie Standardów ochrony Małoletnich lub bezpośredniego przełożonego

ROZDZIAŁ II.

PROCEDURA IDENTYFIKACJI DZIECKA PODCZAS ZAMELDOWANIA W RECEPCJI

  1. Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest ustalenie przez pracownika recepcji, podczas zameldowania, tożsamości dziecka przebywającego w Hotelu Żubrówka**** i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w hotelu.

Identyfikacja dziecka i jego relacji w stosunku do oby, z którą przebywa w Hotelu Żubrówka**** odbywa się poprzez:

  • Okazanie dokumentu tożsamości dziecka lub innego dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem, takiego jak dowód osobisty, legitymacja szkolna, aplikacja MObywatel;
  • Wypełnienie karty meldunkowej dziecka, w przypadku braku dokumentu tożsamości lub odmowy jego okazania. W karcie meldunkowej dziecka, poza danymi osobowymi dziecka, znajduje się oświadczenie, że osoba dorosła, z którą dziecko przebywa jest Opiekunem dziecka lub, że Opiekun dziecka wyraził zgodę na opiekę nad dzieckiem. Oświadczenie jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej i zawiera zapis: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  • W uzupełnieniu do powyższego pracownik relacji może zapytać dziecko o relację, jaka łączy go z osobą dorosłą, z którą przebywa w hotelu.
  1. W przypadku odmowy okazania dokumentu tożsamości dziecka lub wypełnienia karty meldunkowej dziecka pracownik recepcji melduje Gości w hotelu oraz zawiadamia przełożonego i/lub Koordynatora ds. SOM, który w razie uzasadnionego podejrzenia o możliwości popełnienia przestępstwa na krzywdę dziecka podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.
  2. Aby uniknąć sytuacji, w których osoba dorosła nie jest przygotowana do umożliwienia weryfikacji tożsamości i relacji, która łączy ją z dzieckiem, z którym przebywa w hotelu recepcja Hotelu Żubrówka**** załącza SOM do potwierdzeń rezerwacji dla osób, które dokonując rezerwacji deklarują przyjazd z dziećmi.

ROZDZIAŁ III.

PROCEDURA W PRZYPADKU OKOLICZNOŚCI WSKAZUJĄCYCH NA KRZYWDZENIE DZIECKA PRZEZ OSOBĘ DOROSŁĄ

(OPIEKUNA DZIECKA, OBCĄ OSOBĘ DOROSŁĄ LUB PRACONIKA)

  1. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
  • dziecko ujawniło pracownikowi obiektu fakt krzywdzenia;
  • pracownik zaobserwował krzywdzenie;
  • dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.
  1. W przypadku stwierdzenia krzywdzenia lub uzasadnionego podejrzenia, że dziecko przebywające w hotelu jest lub zostało skrzywdzone Pracownik hotelu ma obowiązek stanowczo zareagować. W przypadku istniejącego zagrożenia bezpieczeństwa dziecka, pracownik, który powziął uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia dziecka lub jego przełożony/osoba decyzyjna, niezwłocznie zawiadamia policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. Niezależnie od powyższego Pracownik zawiadamia o zdarzeniu Koordynatora ds., SOM.
  2. Należy dołożyć starań, aby utrudnić lub nawet uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu.
  3. W przypadku określonym w Kodeksie postępowania karnego można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, osoba zatrzymana pozostaje pod nadzorem pracowników ochrony lub innych pracowników hotelu, którzy mogą dokonać takich czynności bez narażenia swojego zdrowia lub życia.
  4. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko, w miarę możliwości powinno przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji. O ile to możliwe, należy podjąć próbę wsparcia dziecka.
  5. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji. Należy wyjaśnić dziecku, dlaczego zastosowano wobec niego takie ograniczenia.
  6. Po przejęciu dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i przekazać je Koordynatorowi, który na wniosek służb przekaże ich kopię prokuratorowi lub policji.
  7. Po interwencji należy zgłosić zdarzenie Koordynatorowi, który opisuje je w rejestrze interwencji.
  8. W sytuacji pozostawienia dziecka poniżej 7 roku życia bez opieki, pracownik który powziął informacje o takim zdarzeniu, podejmuje próbę odnalezienia Opiekuna dziecka lub innej osoby dorosłej, z którą dziecko przebywa na terenie hotelu i wyjaśnia, że nie może on pozostawiać dziecka bez opieki w pokoju/na terenie hotelu. W sytuacji, kiedy odnalezienie Opiekuna dziecka lub innej osoby dorosłej, z którą dziecko przebywa w hotelu nie jest możliwe, lub osoba ta nie chce lub/i nie jest zdolna przejąć opieki nad dzieckiem należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka, poinformować o tym fakcie przełożonego, który podejmuje decyzję o ewentualnej konieczności powiadomienia policji. Niezależnie od powyższego Pracownik zawiadamia o zdarzeniu Koordynatora ds., SOM.

ROZDZIAŁ V:

MONITORING I EWALUACJA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

  1. Koordynator ds. SOM raz na dwa lata dokonuje monitoringu i ewaluacji Standardów Ochrony Małoletnich.
  2. Monitoring i ewaluacja obejmuje weryfikację realizacji Standardów Ochrony Małoletnich, reagowanie na sygnały naruszenia zasad i procedur oraz zaproponowanie zmian w dokumencie, zwłaszcza pod kątem dostosowania ich do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
  3. Koordynator przeprowadza wśród pracowników Hotel Żubrówka****, raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia zasad i procedur Standardów Ochrony Małoletnich.
  4. Koordynator dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez pracowników, sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Przedsiębiorcy.
  5. Przedsiębiorca wprowadza do dokumentu niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich
     

ROZDZIAŁ VI:

PRZEPISY KOŃCOWE

  1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15.02.2024
  2. Standardy Ochrony Małoletnich są udostępnione wszystkim pracownikom oraz Gościom, poprzez umieszczenie ich na stronie internetowej hotelu www.hotel-zubrowka.pl oraz w recepcji.
  3. Standardy Ochrony Małoletnich udostępnione są w wersji zrozumiałej i skróconej dla dzieci przebywających na terenie hotelu w miejscu dla nich dostępnym i widocznym.

 

 

Las
Zobacz na mapie
Newsletter

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności.
Klikając ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez "IWA" Sp. z o.o., Pałacowa 6, 17-230, Białowieża , Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w ustawieniach.

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Niezbędne pliki cookies

Pliki cookies niezbędne do działania usług dostępnych na stronie internetowej, umożliwiające przeglądanie ofert lub dokonywanie rezerwacji, wspierające mechanizmy bezpieczeństwa, m.in.: uwierzytelnianie użytkowników i wykrywanie nadużyć. Te pliki są wymagane do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają Twojej zgody.

Analityczne pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wyrażając zgodę na te pliki cookies, zgadzasz się na przetwarzanie danych dotyczących Twojej aktywności na stronie w celach analitycznych.

Marketingowe pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące aktywności użytkownika, produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Zgoda na te pliki cookies oznacza, że Twoje dane mogą być używane do personalizacji reklam oraz analizy skuteczności naszych kampanii reklamowych.

Twoje preferencje nie zostały jeszcze zapisane